loading...

کتابخانه مجتمع فرهنگی و هنری پیرانشهر

کتابخوانی

بازدید : 385
سه شنبه 12 آبان 1399 زمان : 19:40

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور، چهار کتاب «آقای مهدی! سلام» نوشته حمیده رضایی؛ «پیشوای صادق» نوشته سید علی خامنه ای؛ «بازی‌های ورزشی، نقش آن در رشد جسمانی و روانی کودکان» نوشته مه‌پری قاسم‌نژاد و «چگونه کتاب بخوانیم» نوشته مارتیمر جی. آدلر، چارلز لینکلن ون دورن و ترجمه محمد صراف‌تهرانی، آثار ارائه شده در بسته پیشنهادی نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور در قالب طرح کتاب‌خوان آبان ماه ۱۳۹۹ است.

«چگونه کتاب بخوانیم»

پدیدآور: مارتیمر جی. آدلر، چارلز لینکلن ون دورن؛ مترجم: محمد صراف‌تهرانی

ناشر: مؤسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی

تعداد صفحات: ۴۲۴

«چگونه کتاب بخوانیم» برای کسانی نوشته شده که علاقه دارند اهل مطالعه باشند و در جستجوی راه‌حلی برای رفع مشکلاتی هستند که در مسیر کتاب‌خوان شدنِ آن‌ها سنگ‌اندازی می‌کند. آن‌ها که هدف اصلی‌شان کسب دانش بیشتر است.

این کتاب با نگاه انتقادی به مسئله خواندن آن را به‌عنوان یک معضل عمومی‌معرفی می‌کند که به سبب ناآگاهی مردم و عادی شدن این مشکل، از برطرف کردن آن غفلت شده است.

در این کتاب مهم‌ترین راه حل رفع مشکلات خواندن، شناخت آن به‌عنوان یک درد و سپس یافتن راهی برای مداوای این بیماری فرهنگی معرفی می‌شود.

آموزش تکنیک‌های مفید رده‌بندی موضوعی کتاب‌ها، خوانش هوشمندانه متن و ارتباط سازنده خواننده با نویسنده از نکاتی است که این کتاب را کاربردی و خواندنی می‌کند.

نویسندگان این کتاب، کتاب‌خوانی را به چهار سطح خوانشی ابتدایی، اجمالی، تحلیلی و منطقی تقسیم می‌کنند و میان این سطوح نیز میان ادراک، تفکر و یادگیری تمایز قائل می‌شوند.

مطالعه با روش‌های متنوع و جذّابی که در این کتاب در خصوص مطالعه انواع متون علمی‌و عمومی‌پیشنهاد شده می‌تواند به میزان قابل‌توجّهی درک ما را از مطالب خوانده‌شده افزایش دهد.

«بازی‌های ورزشی، نقش آن در رشد جسمانی و روانی کودکان»

پدیدآور: مه‌پری قاسم‌نژاد

ناشر: ورزش

تعداد صفحات: ۳۸۴

تأثیر و نقش مهم بازی‌ها در رشد جسمانی و روانی کودک، از موضوعات بسیار مهمی‌است که امروزه توجه بسیاری از پژوهشگران علم روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی را به خود جلب کرده است.

کودکان در خلال بازی‌های ورزشی و تمرینات بدنی، با یادگیری مهارت‌هایِ اصلی که در آینده به آن نیاز دارند، قدرت مواجهه با مسائل و مشکلات گوناگون را می‌آموزند. آمادگی جسمانی، برخورداری از سلامت جسمی‌و روانی، توانایی حل مسئله و تعامل با گروه همسالان از مهم‌ترین این مهارت‌ها محسوب می‌شود.

این کتاب در ۵ فصل، به نقش ورزش در زندگی کودکان، اهمیت شروع ورزش از دوران کودکی، مهارت‌های بنیادی، روش‌های تدریس و معرفی انواع بازی‌ها می‌پردازد. پس از معرفی اثرات ورزش در زندگی کودکان و عواقب عدم توجه به آن در آینده، ورزش‌ها و تمریناتِ مناسب برای گروه‌های سنی مختلف به همراه روش انجام و تصویر معرفی ‌می‌شود. این بازی‌ها و تمرینات شامل بازی‌های جذاب، هیجان انگیز و متنوعی مثل قایم موشک، گرگم به هوا، جنگ خروس، راه رفتن با کتاب، الک دولک، بگیر و بکش، گرگم و گله می‌برم و ... است.

این کتاب نمایانگر واقعیت‌هایی از اثرات کم‌نظیر بازی‌های ورزشی در رشد جسمی‌و روانی کودکان است. نکاتی که اگر به آن توجه شود می‌توان آیندۀ بهتری را از نظر سلامت، برای کودکان و نوجوانان رقم زد.

«پیشوای صادق»

پدیدآور: سیدعلی خامنه‌ای

ناشر: انقلاب اسلامی

تعداد صفحات: ۱۳۴

«از نخستین روز برانگیختگی امام تا لحظه‌ی بدرود زندگی پرتلاش و پرثمرش ۳۳ سال طول کشید. در این مدت، فراز و نشیب‌ها و تحولات سیاسی و اجتماعی، شرایط زندگی امام و شیعیان را بارها تغییر داد. شاهین ترازوی پیکار، به سود یا به زیان جبهه‌ی تشیع، نوسان‌ها دید ... و امام صادق (علیه‌السلام) در همه‌ی این احوال، همان رهرو و راهبر مصمم و آگاه و نستوهی بود که در میان صدها آیت یأس و آهنگ امید، تنها و تنها به رفتن و راه دراز را هر چه بیشتر طی‌کردن و مرحله‌های ناگزیر را پشت سرنهادن، می‌اندیشید و بس.»

«پیشوای صادق» مجموعه سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی‌حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره تحلیل زندگانی امام ششم علیه السلام بین سال‌های ۴۵_ ۵۰ شمسی است که به صورت کتاب در بین سال‌های ۵۸ تا ۶۰ منتشر شده است. محتوای کتاب هرچند مختصر، درباره سیره فرهنگی- سیاسی امام بوده و یکی از بهترین تحلیل‌های سیاسی درباره عملکرد امام صادق (علیه السلام) شمرده می‌شود.

در دیدگاه رهبر معظّم انقلاب، سیره‌ی امامان معصوم علیهم‌السّلام به انسانی ۲۵۰ ساله تشبیه می‌شود که بر اساس شرایط زمانی، بهترین شیوه را برای رسیدن به اهداف والای اسلام، انتخاب کرده‌اند که در این میان، امام صادق (علیه السلام) سهم مهم و تأثیرگذاری را در تاریخ سیاسی اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) داشته‌اند. آنچه در این دیدگاه نسبت به سیره‌ی سیاسی آن حضرت، مشاهده می‌شود تلاش ایشان برای تأسیس حکومت مطلوب ائمّه (علیهم‌السّلام) است. در این کتاب مخاطب با تعاریف عمیق و معانی دقیق عباراتی مانند امام، ولایت، و وظایف آشنا می‌شود.

همچنین مؤلف معظّم در این اثر به موضوعات شرایط زمانه و اقدامات امام در تقابل با خلفای زمان، شعرا و علمای درباری و نیز تعامل با شیعیان و البته مباحثی مانند فلسفه‌ی امامت، فلسفه‌ی نبوت، توضیحاتی درباره اقدامات امام سجاد (علیه‌السلام) و نقش سازنده‌ی ایشان و شاخصه‌ی دوران امام‌ باقر (علیه‌السلام) و... پرداخته است.


احادیث پیامبر اکرم (ص)
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی